Ordasokkal táncolók - NOX, Hooligans
A valóságos, ám ettől még abszurd magyar lista két örök szereplője, a NOX és a Hooligans máshonnan közelíti meg a sikert, és annak ellenére célba érnek, hogy a versenypálya szinte valamennyi ellenőrzőpontján megbuknak.
NOX: Ragyogás
Universal
1/5
Hooligans: Vírus
EMI
2.5/5
Szex, infantilizmus, exhibicionizmus. Ki tagadná, mindegyik jól jön a popzenében. A NOX titka Péter Szabó Szilvia köldöke és Nagy Tamás műfarkasműszőrme hacukája között található, félúton. A színpadi produkcióiban a szórakoztatóipar legszánalmasabb közhelyeit összegyűjtő, a Román-tánctársulat nívóját sem megütő NOX portfóliója a népművelők villamosan szerzett folklórjából áll, semmilyen szinten nem érintkezik a magyar nép- és tánckultúrával, ellenben rengeteg olyan autentikus világzene lemez anyagából kaparták össze, amelyen jól kivehető a Made in Thailand felirat. A Forogj, világ!-hoz az Eurovíziós fesztivál selejtezőjének berúgott zsűrije asszisztált, így értelemszerűen erre épül a Ragyogás című új album. A negédes vidámparki mesevilág megidézése katasztrofális következményekkel jár: a NOX olyan súlyos fertőzést terjeszt, amelybe szívesen pusztulnak el az emberek, ha előbb körülnézhetnek a reménytelenül ájtatos és önbizalom nélküli énekesnő ölének környékén.
A Hooligansben és a NOX-ban az a közös, hogy énekesek a rossz előjelek ellenére is jól állnak helyt félpornó lapokban, és ez rendben lévő. A szövegeket itt is, ott is egy metamorfózissal két albumot letudva nagyrészt Valla Attila írta. Ami a NOX-on így hangzik: „Hol a csók, hol a vágy?/Hová bújt a világ”, a Hooligansszen rezonál: „Jöhet a pia, legyen szex és kávé!” A NOX-ból tökéletesen hiányzik az önirónia, a Hooligans viszont annyi cinizmussal közelíti meg a rockot és vezeti elő saját magát, hogy az nem lehet más, csak önironikus. A Vírus 12 jelentéktelen popszámot tartalmaz, amelyek fő érdeme, hogy gitáron játsszák, dobkísérettel, a közreműködők pólót és atlétikai trikót, tetoválásokat viselnek, telefon-csengőhangokat árulnak. A címadó dal a legrosszabbat ígéri („A város szélén, a klubok mélyén, egy vírus terjed a hangok révén”), aminek fő baja természetesen a hangok révén használata, de azért nemcsak ez. A Rolling Stone presztízsmagazin kaligrafikáját is lenyúló, többször nehézkesnek mint deliráltnak tűnő, se nem hangos, se nem halk Hooligans partirockja a nyolcvanas évek végén számított népszerűnek, de azt kár lenne tagadni, hogy az Ami éltet és az Ez a kemény! tanúsága szerint a Hooligansben megvan a kötelező érvényesülési kellékek közül legalább az infantilizmus, és a nyomorult magyar társasági élet bibliája, a Best magazin róluk készült röntgenfelvételein az erre fogékonyak érzékelik az exhibicionizmust is .
2005. május 25.
wan 2 |